woensdag 27 juni 2012

BRUSSELS LOF EN ANDER FIETSERSLEED

België, het blijft een wielerland

Op 23 mei valt er digitale post van Bert Garrebeek in mijn mailbox. Ik ken Bart niet, maar hij komt uit Brussel. In zijn mail vertelt hij honderduit over zijn fiets- en andere ervaringen. In september a.s. is hij voornemens om, na een valse start, toch echt naar Santiago de Compostela te fietsen. Ik gun het hem.
Na overleg heeft Bert er geen bezwaar tegen dat ik onze correspondentie in dit blog zet. Niet in de laatste plaats ben ik gefascineerd door zijn enthousiasme en zijn verhaal achter Bert. Amai, hier onze correspondentie van de afgelopen weken. De integrale tekst.
Beste Mijnheer Staals,
Mijn vrouw is vandaag te voet in Santiago aangekomen... ze heeft heel de weg die haar doel was afgelegd en heel wat interessante mensen ontmoet doorheen de dagen dat ze onderweg was...
Mijn vrouwke is een ambtenaar aan de europese gemeenschap en ‘t is haar helemaal niet aan te zien dat ze deze lange afmattende, maar o zo boeiende ervaring heeft meegemaakt....

Ikzelf ben een kleine zelfstandige tribalart-kunsthandelaar met een klein galerijtje in Brussel... Verleden jaar ben ik 60 geworden.. op mijn verjaardag heb ik Uw boek gekocht en met heel veel overgave en plezier gelezen en aangevoeld hoe het was.... half augustus ben ik met een vriendin van antwerpen en brussel vertrokken met de fiets...zonder noemenswaardige voorbereiding.. eigenlijk moeten werken tot einde juli en dan een paar honderd km  voor de wielen gehad... k werd als zot verklaard in belgie en de nederlanders noemden mij knettergek om zo"n avontuur aan te vangen...maar we zijn op een dikke veertien dagen toch tot Poitiers geraakt...dikwijls stervende onderweg... met teveel bagage ... een extra koelbox er bovenop...met ontzettend veel tegenwind en regen...het was alsof Santiago ons niet welgezind was...maar mijn  vader  was derde in de olympische spelen in Berlijn in 1936...ik zal dan wel de koppigheid  van hem hebben ge-erfd zeker..

Op drie september vangen we onze toch terug aan , dan ben ik weeral een beetje minder een jonge snaak , maar ik voel dat ik het dit jaar moet afmaken....
En nu vraagt u zich waarschijnlijk af waarom ik u dit mailtje schrijf.... heel eenvoudig zonder veel omhaal... Uw boek heeft mij heel veel moed en inzicht gegeven in dingen die ik voorheen over        het hoofd zag.
Ik heb 20 jaar gewerkt als logistiek medewerker (als vrijwilliger-onbezoldigd) in oorlogsgebieden in Afrika... en verder ben ik etnoloog en handelaar om mijn boterham te verdienen...!!!!
Levenservaringen bij de vleet...maar toch wilde ik U bij deze danken voor het opstekend boek en de fijne boeiende tekst die mij tot op heden blijft boeien.
Wie weet ontmoeten we mekaar eens, maar dan liefst niet bij Santiago of sint-pieter, liever bij een frisse pint hier in Brussel bij ons !!!
In leven en welzijn en uitkijkend naar onze trip ter verrijking van ons verder leven.
hartelijke groeten, Bert GARREBEEK
Uiteraard stuur ik hem dezelfde ochtend nog een mail terug. Ik sta op het punt een (zonnige, want 28 graden) dag te gaan fietsen met oud-collega’s, maar een mail is snel verstuurd.

Goedemorgen Bert,
een verrassende mail uit Brussel.
En aardig om te horen dat mijn boek zo in de smaak gevallen is. Naast het fietsen is schrijven (en schilderen) mijn favoriete bezigheid. Ik heb dus niet alleen met veel plezier gefietst, maar ook het boek geschreven.
Momenteel ben ik bezig met de afronding van een reeks van 10 schilderijen over de camino, en dan met name het deel in Spanje, de camino francès. Ik ben bezig met het laatste schilderij in de reeks, uiteraard Santaigo de Compostela. Volgend jaar exposeer ik deze schilderijen van april t/m juni in Domani te Venlo (Nederland). Je kunt ze bekijken op mijn website: www.gerardstaalsart.nl (klik op Galerie > On the road).
En die uitnodiging om een Brussel een pint te komen drinken heb ik genoteerd. Kan ik tevens de Afrikaanse kunst bekijken. Het is weer meer dan een jaar geleden dat we in Brussel waren. Wat is de meest geschikte periode?
Ik begrijp uit mail dat je dit jaar nog weer de fiets pakt om de tocht naar Santiago af te maken. Ik wens je daarbij alvast heel veel succes en inspiratie toe.
Overigens: ik ga zelf volgend jaar ook opnieuw fietsen naar Santiago, maar dan vanuit Frankrijk; een aanloop naar de Pyreneeën, en dan wederom de camino francès. Mocht ik daar weer een boek over schrijven, dan zal dat heel anders van opzet zijn. Inmiddels ben ik met 'On The Road' bij druk 6 (in eigen beheer) aanbeland.
Vriendelijke groeten, en tot ziens, Gerard Staals
Als ik aan het einde van de dag (een warmteonweer staat op uitbarsten) na meer dan 72 kilometer fietsen in Midden Limburg weer thuis ben, ligt zijn antwoord al panklaar in mijn mailbox.

Goeie morgen Gerard,
Het kan verkeren hé zei Bredero.....
Ooit van BRUNEAF gehoord ????...... dat is één van de belangrijkste kunstgebeurtenissen ter wereld...dat doorgaat van 6 tot 10 juni....elk jaar.
Ga eens kijken naar de website..ik sta er onder CARAVAN.. en verder is er ook BOAS en BRAAF ...allemaal tijdens dezelfde periode.
Maar je bent natuurlijk ook welkom op een andere datum...ik ben alleen maar ge-opend op vrijdag en zaterdag in de winkel. T zou misschien fijn zijn om jullie eens bij ons thuis te mogen        verwelkomen...ik ben altijd een globetrotter geweest,... vreemde mensen worden snel bekenden !!!

Wat je schilderijen betreft.. ik ben erg nieuwsgierig...  Santiago loopt blijkbaar als een rode draad door mijn leven...Mijn galerijtje is gevestigd in de IMPASSE ST JACQUES - ST JACOBSGANG in Brussel.  Misschien eens een idee om je schilderijen ook eens tentoon te stellen op een of andere wijze volgend jaar bij mij. D'r valt altijd over te praten zou ik zeggen. Want wat niet is kan nog komen hé.

Wat ik gisteren nog niet gezegd heb....toen we verleden jaar het eerste deel van onze route deden zijn we talloze keren in vliegende vaart voorbij gestoken geweest door " HOLLANDERS "...met  de fiets...was dat balen ja....mijn eerste gedacht was, daar ga ik achteraan.. maar ze hadden blijkbaar hun zevenmijlslaarzen aan.. ik kon ze maar niet bijbenen....daana kwam ik de man met de hamer tegen en werd ik veel inschikkelijker.
T was dikwijls een beetje sterven op de fiets.. maar tegelijkertijd begon ik de wereld terug met ander ogen te bekijken..
Hoe DE MENS is rondom mij, gejaagd, geen tijd meer...

Mijn avontuur met de fiets is eigenlijk heel stom van start gegaan...ik ben in mijn jonge jaren altijd een verwoed fietser geweest.. om mijn 17de met een vriend in twee weken naar Barcelona....al liftend daarna een groot deel van de wereld gezien.. daarna terug enkele fietstochten...maar dan trouwen en werken en werken en kinderen.....
Vier jaar geleden stalen ze mijn oude auto hier in Brussel voor de deur , een toyota corolla die er 770.000 Km had opzitten, maar t was mijn trouwe partner door de jaren heen....
Nu rijd ik met de oude auto  van mijn vrouw , met wie ik ook vele jaren heb versleten,...een toyota tercel, k noem het mijn geisha, 25 jaar jong.. wat kan een mens nog meer verlangen hé.
....Auto weg...toen kreeg ik van mijn vrouw een fiets kado  voor mijn verjaardag...een koga myata, heb ik 1300 Euro betaald..(officiële verdeler in belgie).maar eigenlijk heeft de verkoopster mij "bedrogen".. want t is een maat 47 en t zou eigenlijk een maat 53 moeten zijn...je ziet hé.. bij de belgen zitten er ook malafide lui.
Maar niet getreurd...ik overweeg om mij een nieuwe te kopen of dit jaar of volgend jaar...  K heb net een Koga Myata aan mijn assistente betaald, als bonus op haar goede werk en verkopen die ze gerealiseerd heeft....ondertussen gaat de prijs van de fiets alleen maar omhoog.!!!!

Het eerste jaar dat ik de fiets had hebben we de kanalen-route  in Bourgogne en omstreken gemaakt...ECHT AAN TE BEVELEN ZOU IK ZEGGEN ..t was heerlijk maar ook keihard na zo weinig voorbereiding. Maar we hebben het op ons  “Belgisch ritme” gedaan en nu ben ik wijzer geworden en ga zoveel mogelijk met de fiets naar  het werk en de kinderen.
Hoe gaat het eigenlijk  met je integere compagnon  met wie je de reis naar Santiago hebt gemaakt...die je dikwijls voor je uit zag rijden toen het bergop ging...???...een goede gids noemen ze dat bij ons !!! :-)
Ik kijk uit als een goede leerling naar toch nog een reactie van jou....misschien even je telefoonnummer vermelden.. het kan altijd van pas komen....want k zou je toch graag ontmoeten voordat ik terug in september de wijde wereld intrek...!!!!
Hartelijke Groeten, Bert

Uiteraard stuur ik hem per mail een antwoord retour; een fragment:

Hallo Bert,
een snelle reactie van je gisteren.
Zelf heb ik de hele dag met oud-collega's op de fiets gezeten. Ondanks de hitte, en de nodige stops (er moet ook gegeten en gedronken worden) 's avonds bijna 75 kilometer op de teller. Nog net voor het onweer en de regen binnen.

Wat een bezoek aan Brussel betreft, nog steeds: graag. Ik heb overigens je mail ook doorgestuurd aan mijn fietsmaat Peter.
Graag zou ik opduiken bij de BRUNEAF, maar in dat weekend vier ik mijn 66e verjaardag. Elke dag van dat weekend wel wat volk over de vloer. Maar via mijn mobiele nummer kunnen we voor 3 september wel wat afspreken. Mijn nummer is: -.
Ik ben nog als eens van huis (niet alleen op de fiets), dus mobiel mis het handigst.

In verband met een nieuwe rit naar Compostela (voorjaar 2013) heb ik inmiddels al een nieuw blog opgezet, hetgeen ik (ruim vooraf) ook gedaan heb bij mijn eerste tocht naar Compostela. Toen was het www.gerardstaals.blogspot.com (nog steeds in de lucht), en voor de nieuwe is het www.gerard-staals.blogspot.com
Met jouw goedvinden kan ik eventueel ook fragmenten uit je mails gebruiken bij het opzetten van een volgende tekst (blog). Ik hoor het wel.
Met vriendelijke groet, en tot ziens, Gerard Staals
Bert blijkt het vanwege de BRUNEAF druk te hebben, want een paar weken hoor ik niks van hem. Maar op 15 juni ligt er weer Brusselse post in mijn mailbox.

Hallo Gerard,
Je hebt er weeral een extra lente op zitten...66...als je aan de 69 geraakt wordt het pas echt zwoel en erotisch.. ;-) Geen probleem hoor om fragmenten uit mijn mails te gebruiken. Dan kunnen die "hollanders " ook nog eens van een vlaamse tekst genieten, zeker nu ze met de bal naar huis zijn gestuurd...

K heb toch een vraagje...mijn compagnon moet eigenlijk ontzettend veel drinken op de fiets...we zoeken eigenlijk al lang naar een kleine lichte koelbox of koelzak waar je van die ijsblokjes kan indien... Heb jij eventueel enig idee waar we dit kunnen vinden..?...want  in belgenland is de auto nog altijd meester en de fiets staat spijtig genoeg nog dikwijls aan de kant voor de meeste mensen.
En last but not least wil ik je een fijne verjaardag toewensen.. wensen gelden bij ons het hele jaar .
Buon Camino zou ik zeggen als je er volgend jaar terug aan begint.

Wij proberen in september of we wel aankomen...veel ge-oefend  hebben we nog niet kunnen doen...zitten tot over onze oren in het werk...en de regen valt hier elke dag met bakken uit de        hemel.
Zou Jacobus ons dan toch slechtgezind zijn of wilt hij schuinmaarcheerders helemaal  niet over de vloer zien komen ???????.....................
Hartelijk, ik bel wel eens voor mekaar te ontmoeten als het hek hier van de dam is.
Bert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten